W Poznaniu – stolicy chóralistyki, w piątkową noc, piętnaście chórów z całej Polski wystąpiło podczas pięciu koncertów, w pięciu świątyniach tego miasta. To pierwsze takie wydarzenie w Polsce, a zarazem jeden z punktów programu 8.Krajowego Kongresu Chórów Polskiej Federacji Pueri Cantores, zrzeszającej chóry młodzieżowe. To był prawdziwy chóralny nocny maraton, dla ucha, oka, serca i ducha.
Podczas tej chóralnej nocy koncertowali: Inovroclaviensis Cantans (Inowrocław), Pueri Cantores Tarnovienses (Tarnów), Cantores Honorati (Biała Podlaska), Pueri Cantores Resovienses (Rzeszów), Chór Dziewczęcy Szkoły Katedralnej „Paradiso” (Poznań), Pueri Claromontani (Częstochowa), Il Canto Magnificat (Warszawa), Chór Dziecięco-młodzieżowy Fantazja (Słupsk), Młodzieżowy Chór „Scherzo” (Nowy Sącz), Szczeciński Chór Chłopięcy Słowiki (Szczecin), Chór Gimnazjum Katedralnego (Poznań), Cantores Minores (Warszawa), Pueri Et Puellae Cantores Plocenses (Płock), Młodzieżowy Chór św. Fidelisa (Sigmaringen, Niemcy). Psalmodia Uniwersytetu Papieskiego JP II (Kraków).
W tę noc, równie ważne, co chóralne śpiewy, były wrażenia pozamuzyczne. Bo „Noc Chórów” była okazją, żeby wybrać się do najpiękniejszych poznańskich świątyń. My uczestnicy kongresu „Ad Fontes” zauważyliśmy, że poznaniacy bardzo kochają chóry, bo świątynie były wypełnione po brzegi, a przez wiele lat rozsławiał to miasto na całym świecie „Poznańskimi Słowikami” sam mistrz dyrygent Stefan Stuligrosz.
Obok „Nocy Chórów”, drugim ważnym wydarzeniem kongresu było prawykonanie „Kantaty Ad Fontes” w poznańskiej farze pod dyrekcją Janusza Wierzgacza. Utwór ten na specjalne zamówienie skomponował Bartosz Chajdecki, autor muzyki do filmu „Bogowie” oraz serialu „Czas Honoru. To kompozycja monumentalna, wykonana przez orkiestrę symfoniczną, wiele instrumentów perkusyjnych i chóry.
Tegoroczny 8.Polski Kongres Federacji Pueri Cantores odbywał się w Poznaniu od 10 do 13 września, pod hasłem „Ad fontes”, czyli „do źródeł”. W tych dniach poznańska publiczność i chórzyści mogli zwolnić tempo życia i spojrzeć w głąb siebie, powrócić do źródeł muzycznych i do korzeni wiary. Ten kongres już wpisał się w rozpoczęcie obchodów 1050 rocznicy Chrztu Polski.
W samym kongresie uczestniczyły także chóry jak Canticum Novum (Wodzisław Śląski), Chór Chłopięcy Miasta Olsztyna, Promyki Słoneczne (Pniewy k. Poznania), Pueri Cantores Sancti Joseph (Kraków), Schola Cantorum Gultoviensis (Gułtowy), Schola Cantorum Misericordis Christi (Biała Podlaska), Pueri Cantores Silesiensis (Zabrze).
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z Nocy Chórów, z kongresu, a z kompozytorem „Kantaty Ad Fontes” Bartoszem Chajdeckim pozują chórzyści z Wodzisławia Śląskiego i Inowrocławia.